Followers

Wednesday, March 30, 2011

Dah settle ke isi borang LHDN korang???

Inilah tanggungjawab kita setiap tahun, isi borang cukai pendapatan.. X Kiralah sama ada korang bekerja sendiri ataupun makan gaji.. Kena buat jugak tau...

Kalau yang bujang tu... Confirmlah buat untuk diri-sendirikan... Untuk yang dah berkahwin.. Korang ada 2 option... Samada nak buat berasingan (macam style bujang dulu) atau nak buat bersama... Means 1 form jelah kena isi...

Ada org ckplah (bukan aku yek) buat berasingan lagik bagus sbb byk sikit boleh cut... Yo ko?? Aku pun x sure...

Aku start buat benda alah ni dari zaman isi borang pakai tulisan tangan... Sampailah skang yang guna e-filing... Masa zaman borang mmg ayah aku yang isikan, aku mmg faillah nak isi, tapi sejak ada e-filing, aku isi sendiri, husband aku punya pun aku yg isikan... Ada rezeki, dapat duit balik... Kalau tak, kenalah bayar sket..

Ada beberapa perkara yang membolehkan pengurangan cukai kita.. Antaranya:
1. Medical insurance and education
2. Pembelian komputer.. (iPad x sure, nanti aku nak check utk next year punya potongan)
3. Pembaharuan permit pekerja
4. Zakat
5. Langgan internet
6. SSPN... Ni sapa ada anak adalah sangat dial-alukan
7. Peralatan sukan... Yg ni x sure cemana tapi bagus utk mereka yg suka bersukan
8. Perbelanjaan untuk ibu bapa yg sakit dan juga pembelian bantuan khas... Ni confirm mahal kan...
9. Pembelian buku dan majalah

Dan Ada lagik kot yang aku x sempat senaraikan..

Tinggal beberapa jam je lagikkan, confirm kat semua cawangan LHDN penuh sesak org nak declare income tax... Bagus tu, cuma lain kali jangan tunggu saat akhir ok....

Untuk keterangan lanjut boleh layari http://www.hasil.gov.my

Pesanan khidmat masyarakat ini adalah F.O.C


- Posted using Touch screen on iPad

0 welcoming comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...