Followers

Wednesday, June 4, 2008

Gas prices start to freak us out


Antara SMS yang husband aku dpt malam tadik, Gov takkan naikkan harga minyak skang tp no more subsidy starts in August. Maksudnya apa yek, tetap naik jugaklahkan..

Apa yang aku baca dari paper pagi tadik, subsidi minyak akan diberikan mengikut harga keta. maksudnya org yang pakai kereta mahal akan dapat subsidi lebih rendah dari org yang pakai kereta murah... then orang yang takde kenderaan tak layak untuk dapat subsidi ini..

kita pun x tau lagik macam mana yang bakal dilaksanakan oleh kerajaan, antar contoh yang dia bagi, andai kata harga minyak masa bulan 8, RM3 seliter, maybe subsidi hanya diberikan pada 100liter pertama sahaja (and tak surelah berapa harga subsidi tu), dan selebihnya kena beli pada harga semasa... kalau org luar pulak, tak boleh dapat harga subsidi, maksudnya rakyat singapore, thailand tak bolehlah dapat harga macam org malaysia.. apa yang dia cakap kat paper adalah benda yang bakal dilaksanakan atau sekadar perancangan je.. idea yang sebetulnya kita kena tunggu dan lihat..

apa akan jadik pada masa akan datang? yang pastinya akan ramai rakyat Malaysia naik motor je pegi keje, tapi ada antara kita yang duduk kat seremban, keje kat KL.. macam mana yek, takkan nak naik motor, sket punya jauh tuh.. maybe ada yang cakap, naik public transport, macam mana public transport kita skang, even Puchong yang hanya beberapa minit ke Bukit Jalil pun makan masa 30-40 minit tuk sampai, tak masuk lagik perjalanan naik STAR and nak kena transit kat Masjid Jamek nak naik PUTRA ke, then naik bas sekian - sekian nombor untuk kesana dan kesini..

aku bukan nak cakap Malaysia ni teruk, tapi ada masanya org - org atasan yang bercakap tu macam tak fikir panjang je... maybe dia org dah berada pada tahap yang cukup selesa, sehingga lupa pada rakyatnya yang selama kini ada yang cuma makan ubi rebus (tak payah war - warkan makan ubi rebus pun sebab kes beras naik).. itu kira baikkan dapat makan ubi rebus.. tapi kes yang makan siput goreng atas kuali takde minyak tu tak kesian ker... siput b*b* plak tuh.. fuh.. dah habis darurat dah, anak pandai tapi x boleh nak pegi sekolah sebab mahal.. terpaksalah anak - anak tu tolong mak and ayah carik rezeki.. kesian orang macam ni.. pasatu cakap pulak nak panjangkan tempoh perkhidmatan.. kalau sebelum ni had umur pencen 56, dah naik 58, maksudnya budak - budak yang grad, terpaksa menganggur selama 2 thn kalau nak masuk gov, sampailah pakcik - pakcik dan makcik - makcik ni pencen... huh... ntahlah.. fikirlah baik - baik.. tenaga mana yang lebih berguna...

Dulu masa aku kena keje kat US, memang takut giler, fikir susah ke naik naik train ngan bas sumer sebab dia org ckp bukan gi keje naik keta.. tapi bila sampai sana, takde masalah langsung, masuk keje kul 7, kul 6.30 aku kuar umah, amik train and naik bus, amatlah senang, bila hari cuti, aku pegi town, naik bas turun bas je, and naik je train... yang bestnya, aku cuma beli 1 pas bulanan, dengan pas yang sama aku boleh naik semua train dan jugak bas.. tak mcm sini, komuter lain, star lain, putra lain.. erl lain.. dalam 1 wallet je kena ada sampai 5-6 kad... pengsanler...

Kita yang dah ada keta tak boleh nak buat apa, nak jual pun.. hhmm berapa jelah lakunya... so simpan jelah elok -elok dan belajarlah berjimat - cermat dari skang... simpan duit dan rancang perbelanjaan.. semoga kita semua tak susah di masa depan...

1 welcoming comments:

kakLuna said...

aku pun nk tulis psl benda ni...rakyat malaysia bukannya bodoh....sepatutnya gov cari jln dptkan more income,attract more FDI, bukannya cut consumable income rakyat!


mslh ni start dr pentadbiran pak lah give too much face pd gov staff by increasing wages, hopefully to gain support for GE!dia x pk, bila dia increase gov staff wages, automatically harga brg naik...yg jd mangsanya termasuklah pekerja swasta yg x dpt pembelaan...nk dpt kan gaji minimum pun makan puluh2 tahun punya effort..tu pun x settle2 jugak even dh tuka menteri HR.


eh aku dtg ni nk bg address aku..

ok,kalo address kg,

F195A, Jln titi serong, 34250 Tg piandang, perak

kalo umah penang

1062-14-51, tmn green, jln paya terubong, 11060 paya terubong, penang..

2-2 pun ko leh pakai

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...