Followers

Saturday, May 7, 2011

Istimewa untuk....

masa kecik.. aku manja dengan mak
dah besar.. aku manja dengan mak jugak..
start dari sekolah asrama.. aku selalu tepon mak.. mengadu itu mengadu ini
bila aku masuk matrik.. mak pulak mengadu dengan aku itu dan ini
bila aku masuk U, harapan mak aku tinggi
bila aku dah kerja.. mak aku bersyukur sangat
bila aku dapat pergi luar negeri... mak aku risau dan bangga
bila aku dah start nak mendirikan rumah tangga..
mak aku risau, susah hati dan sedih..
bila aku jarang balik kampung... mak aku dah mula merajuk
bila ada cakap mak yang aku bengkeng sket.. mak akan rasa kecewa..
bila mak dah start sedih... aku rasa bersalah...
dan bila aku ada anak... aku rasa apa yang mak aku rasa... dan aku bakal lalui apa yang dia rasa..

kawan aku ada yang dah takde mak
ada kawan aku yang ada mak, tapi mak tak amik kisah
ada kawan aku yang ada mak, tapi maknya kurang sihat
ada kawan aku yang ada mak, tapi tak suka nak balik kg selalu jumpa mak
ada kawan aku yang ada mak, tapi dia rasa bangga bila dia tak ikut cakap mak dia
ada kawan aku yang ada mak, tapi suka merungut pasal mak dia tak nak ikut cakap dia
ada kawan aku yang ada mak, tapi tak suka bila mak dia suka mengadu itu dan ini
ada kawan aku yang ada mak, tapi tak suka bila mak dia nak bermanja
ada kawan aku yang ada mak, tapi tak suka bila maknya tak ikut pereadaran zaman.. kolot katanya
ada kawan aku yang ada mak, tapi tak suka bila maknya asyik masak lauk sayur kampung
ada kawan aku yang ada mak, tapi suka sangat complaint bila barang yang maknya bagi tak mengikuti citarasanya

apa pun panggilan.. mak.. ibu... mama.. mummy.. ummi... bonda.. mom...
dialah yang melahirkan kita
yang membesarkan kita
memberi kita makan dan minum
jadi peneman bila kita takut tengok citer hantu
yang tolong kejar nyamuk sebab gigit kita sampai gatal - gatal
yang tolong tiupkan air panas untuk kita minum pepagi bila dah lambat nak pegi sekolah
yang tolong masakkan lauk kegemaran kita bila lauk kat kedai ntah rasa hapa - hapa
yang tolong pilihkan kita baju cantik - cantik semata - mata nak tengok anaknya terbela specially time raya

tapi apa pulak pengorbanan yang kita dah buat padanya???
untuk peringatan diriku dan orang lain
kenanglah ibu kita selagi dia masih hidup..
bila rasa rindu, telefonlah dia..

Selamat hari IBU untuk mak... adik sayang mak...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...