Followers

Monday, June 9, 2008

DariNya kita datang, kepadaNya kita kembali

Terlalu jauh untuk digapai
terlalu jauh untuk dikucup
tangan lemah longlai
airmata berguguran
pabila yang disayangi
telah pergi menghadapIlahi...

Bibik aku balik Surabaya, Ibu yang disayangi telah tiada, akibat jatuh di dalam bilik mandi, keseorang hampir beberapa jam, masih sempat diselamatkan oleh adiknya, apabila menyedari yang ibunya tiada di dalam bilik tido. hanya berharap pada pertolongan doktor, dan juga tukang urut, ibu dijaga supaya kembali sembuh. tetapi kuasa Allah maha agung, dia hanya sempat meminjamkan beerapa hari untuk kita menatap wajahnya.. tapi bibik aku tidak sempat menatap wajah ibunya buat kali terakhir..

Berita yang diterima pada tengahari Jumaat, semasa aku pulang bercuti di Kuala Pilah amamt memeranjatkan. ibunya telah meninggal dunia... hanya tangisan yang memenuhi ruang sepinya kini... telah pun selamat dokebumikan tanpa dia sempat melihat wajah ibunya... aku jugak tetap rasa bersalah, jika ku kuatkan hati, memaksa bibik aku pulang lebih awal lagik, tentu ini semua tidak terjadi, tetapi dia lebih kasihkan anak ku yang tiada siapa boleh jaga, dia cuma berdoa agar ibunya pulih..

namun setelah ini terjadi, aku tetap suruh dia pulang, walaupun semuanya telah selesai kerana bagi ku, dia sebagai anak tetap ada tanggungjawab yang perlu dilaksanakan.. sehingga semalam, sebelum berlepas, acap kali diciumnya pipi anakku, kasihan dengan anakku, dan sehingga semalam, semua tugasan dirumah, tetap diselesaikan dengan sempurna... pesanan demi pesanan disampaikan kepadaku dan anakku, dan anakku hanya melihat seolah memahami apa yang berlaku..

beberapa minggu lepas, kakak kepada jiran sebelah rumahku jua turut kembali ke Rahmatullah.. akibat penyakit Kanser Payu Dara.. meninggalkan 2 org anak yang masih lagi dibangku sekolah... pemergiannya dimusim cuti sekolah, seolah - olah Allah memakbulkan semua permintaannya, agar semua org dpt pulang ke kampung menyempurnakan jasad terakhirnya, tidak perlu suaminya terkejar - kejar menghantar anak ke sekolah... tidak perlu saudara mara mengambil cuti.. itu semua kekuasaan Allah..

Dan baru sebentar tadi aku dikejutkan dengan satu berita.. ayah kepada kawan baik suamiku jua telah kembali menghadap Ilahi...

semua satu kebetulan.. dan kita yang masih hidup harulah ingat yang suatu hari nanti kita juga akan pergi..

Innalillah....

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...