Followers

Tuesday, September 17, 2013

Isu Maid Tak Pernah Habis

Hari ni terasa nak buat entry pasal maid.. padahal dah lebih 4 tahun tak guna perkhidmatan maid...
Sejak ada anak kecik, memang terasa nak pakai maid, risau sangat takut tak boleh handle kerja rumah.. tapi sekarang rasanya ok lagik.. susah - senang hadap je sama - sama.. kalau korang yang memang ada maid sebab nak handle anak, jangan jadikan kita orang sebagai idola pulak.. kekuatan dan keupayaan seseorang tu berbeza.. macam aku ni ofis dekat je dengan rumah. 10-15 minit dah sampai ofis. And we all kerja flexi hour jugak and sometime bila ada masalah kat rumah, we all boleh request kerja dari rumah...

Cakap pasal makan semua, beli je kalau takde masa nak masakkan... macam aku memang balik tengahari, lepas hantar Darin ke nursery adik dia, aku balik rumah masak sambil basuh kain. Then masuk ofis macam biasa. Balik petang panaskan lauk... ya.. akukan kerja Flexi Hour.... Kalau tiba mood aku memang tak nak masak, aku akan call 1 restoran ni dan pesan makanan siap - siap. Elok aku sampai depan kedai, ambil dan terus bayar. Jimat masa.

Sidai and lipat kain memang kerja aku.. tapi husband aku tetap tolong jemur or angkat kain bila ada kat rumah. Dia akan tolong sapu daun - daun depan rumah sambil gossip dengan jiran tetangga yang lepas naik motor depan taman. Dulu dia yang seminggu 3 kali akan bersihkan kandang Milly (Arnab kita orang)...tapi skang arnab tu dah jadi anak angkat jiran kita orang.. so dah kurang 1 kerja dia.

Bila aku selesai masak, dia akan tolong bersihkan dapur.. ya dia akan bersih dan lap dapur masak lebih bersih dari yang aku buat. Setiap pagi aku akan pastikan tempat tidur adalah bersih. maksudnya bukan tinggalkan rumah dengan bantal tak susun, selimut tak lipat, baju kotor atas lantai... Segala baju kotor akan ada dalam bakul dan di bawak turun siap - siap. Walaupun confirm malam nanti tido balik, tapi aku rasa memang tak selesa katil tak kemaskan bila pepagi.

Mop mengemop memang dulu aku buat.. Masa tu belum ada adik Darin. Sejak dah nak ada adik, we all amik upah kakak cleaner bersihkan rumah, dari paling kerap seminggu sekali. Kalau we all panggil bila perlu. Selebihnya aku jaga. Gosok baju?? Aku cuma gosok baju sekolah Darin. Baju kerja dan lain - lain aku hantar dobi. Pemalaskan. Haah, tapi aku lagi tak sanggup tengok baju berlonggok dalam bakul tak berlipat dan ntah hapa - hapa. Setiap hari aku akan pastikan tiada baju tinggi menggunung. Aku lipat dan simpan sebelum tido. Yang nak gosok, aku gantung siap - siap. Yang aku akan gosok aku akan lipat dan letak dalam bakul lain. Bila sampai masa, aku cuma perlu call kakak dobi tu dan dia akan sampai depan rumah ambil dan hantar baju.

Tapi baru - baru ni aku memang ada advertise nak guna perkhidmatan MAID... ada sebab kenapa nak guna, dan nak guna pun tak lama.. dalam 3 bulan je. So aku advertise kat internet. Lepas 2 hari kot.. berduyun - duyun dapat call dan sms nak bagi maid. Ada yang maid dari indonesia sendiri call aku nak kerja jadi pembantu.. (Pandai maid skang dengan teknologi, kang bila amik, nak guna mesin basuh tak pandai pulak).. lepas tu ajen jangan cakaplah.. semua budget RM8500 upah nak amik.. aku nak pakai 3 bulan je pun.. Lepas tu ada jugak orang tempatan nak kerja. Setakat ni dah 2 orang tanya nak kerja. Aku pulak jadi serba - salah. Dan tak lupa jugak ajen dari Indonesia sendiri pun ada call aku. Siap tak payah bayar apa - apa.. Bayar upah transport je sebab aku nak dia kerja pun tak lama. Dan paling best, gaji dia mintak RM500 je..

Tapi tulah.. aku bukanlah terus terima.. ada banyak aku cari, dan banyak je yang menipu. Takutkan. Kalau pasal duit ni rasa sangat ralat kalau kena tipu. Walaupun RM200, tetap duit.

Tapi yang paling best, ejen - ejen ni takde segan silu pun hantar gambar passport, biodata dan medical report kat aku. Hai senangnyalah kerja. Bila aku takut balik macam, macam betul je kan. Tapi zaman sekarang ni bukannya takde orang boleh edit.

Kalau ikut rasa nak je aku publishkan gambar passport tu, mana tau kalau ada dikalangan dia orang tu pernah kerja dengan korang ke atau yang sewaktu dengannya..

Tapi kalau korang rasa nak tengok passport maid tu, meh si ni meh.. aku e-mail sat gi...

3 comments:

mama_onie said...

Nak!!! *manalah tahu kot tahun depan akeem dah jadi abg aku nak maid kot heheh ^_^

mikamusz said...

Nanti aku message ko

yana said...

Musz..dugaan setiap orang berbeza..dan ikut kemampuan kita..dan kau antara yang dipilih untuk menjadi ibu yang hebat..mana dengan kerja..anak2..rumah..walau susah,tapi kita gembira,anak2 n hubby pun bahagia..itulah pilihan terbaik sebenarnya~!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...