Followers

Friday, September 6, 2013

Cerita Raya Yang Tak Sudah - Part 1

Salam semua.. dah sampai penghujung Syawal.. seronok layan cerita raya korang. Ketahuilah, aku pun teruja nak update tapi apakan daya cerita raya lepas pun aku tak habis cerita.. sebelum masuk cerita raya tahun dan cerita - cerita yang sewaktu dengannya.. kita layan sekejp gambar raya tahun lepas..


Sekitar 1 Syawal....
Cerita raya yang lepas pasal kisah persiapan raya, kisah bakar lemang dan rendang, termasuk kisah main bunga api, boleh tengok balik kat link yang aku bagi tu..

Pagi raya tu, confirm semua orang kena paksa bangun cepat - cepat, mandi pun cepat - cepat... 1 yang istimewanya beraya kat kampung, anak - anak boleh rasa macam mana mak ayahnya beraya kat kampung masa kami kecik - kecik dulu. Air sejuk sangat, mandi memang confirm laju. Pakai baju cantik - cantik sambil duduk depan TV. Aku kecik lagi so masa tu memang mak dengan kakak aku je kat dapur.

Korang tak tak apa perkara yang patut dibuat di pagi raya selain solat Aidil Fitri, Layan cerita kat TV??? confirmlah makan.. Yeah.. we all makan dulu lepas semua orang balik dari solat. Semua pun lapar, 1 bulan puasa... lawak pagi raya sure cakap "eh termakan pulak".. "eh.. terminum pulak".. "eh.. lupa bangun sahur"..mana - mana pun sure sama.

Tahun lepas mak aku siap order khemah.. sebab Raya ke-3 ada majlis beraya untuk kawan - kawan abang aku. Sayangnya aku dengan kakak aku tak boleh join, sebab raya ke-2 we all dah balik rumah mertua masing - masing.



Ni lah adegan kita orang masa makan.. see.. nampak mak bapak je kan.. anak - anak dah bertempiaran.. baru ada 7 cucu je masa ni.. dia org amik makanan and makan dah merata dah.. takpe.... kalau rumah kampung memang senang nak makan celah mana pun... Makan cepat - cepat, lepas ni nak salam - salam and jalan raya pulak


Sebelum nak masuk salam - salam tu, kenalah amik gambar atuk dan uwan dulu.. oh yeah.. tak perlu sedondon.. asalkan kasih sayang kekal abadi hingga hujung nyawa... amin.....


Dimulakan of course abang aku yang sulung and kakak ipar aku.. percayalah.. bukan senang jadi anak sulung dalam sesebuah keluarga.. terutama sekali anak lelaki.. bukan setakat anak sulung, juga menantu sulung, sebab dua - dua pun anak sulung...


Then turn abang ipar aku and kakak aku pulak... tak taulah dia orang ni banyak gelak ke hapa ni... sengih je manjang...


Now.. turn kita orang pulak.. anak bongsu and menantu bongsu. see.. bie.. kat side I je you merasa jadi anak bongsu kan.. hehehe... Selalunya kalau turn husband aku ni lamalah sangat.. panjang beno ayatnya..



Selain anak sulung, bukan senang jadi cucu sulung.. pun cucu sulung dua - dua belah.. dialah idola.. dialah igauan semua orang.. cheewaahh...


Then anak kedua abang aku...tak banyak cakap.. tapi banyak perangai jugak ni.. hahaha, biasalah, orang bujang..


Then anak kakak aku yang sulung... lama dia seorang diri, side kita orang takde ramai cucu perempuan, sampailah kakak ipar aku dapat anak perempuan.. itu pun gap dekat 7 tahun..


Ni akak kakak aku no dua, yang bongsulah kiranya, memang dah takde dah pun. Cukuplah 2 katanya.. itupun penat nak melayan kerenah dia org.. Al-maklumlah, budak zaman sekarang banyak permintaan.


Ni anak abang aku nombor 3. Sangatlah independence.. buat hal sendiri je.. tak suka nak layan abang - abang dia yang tak berapa betul. Maklumlah, jarak pun kira jauh jugak, and dia selalu kena buli. Tapi awas... baran dia ni boleh tahan tau, nampak je kecik.


 Inilah Intan payung abang and kakak ipar aku... satu - satunya anak dara penyeri dalam keluarga. Bila ada dia, barulah Aida ada gang. Bolehlah buat kawan sikit - sikit.


 And this is my anak dara. Malulah konon tapi garang jugak ni. Sabar jelah.. lepas tu sibuk nak manja dengan semua orang sebab both sides, consider dia yang paling bongsu... now.. no more bebeh..




Ni aksi - aksi spontan.. yang kita jarang dapat lihat... moment ni susah nak dapat. Tahun depan, 2 tahun lagi pun belum tentu dapatkan.. Settle majlis rasmi ni.. abang and kakak ipar aku balik rumah mertua dia pulak.. memang macam tu sebab dekat - dekat je. Malam nanti sure datang main bunga api pulak. We all selalu duduk rumah je sebab belum pun sempat letak punggung.. dah bertalu - talu yang datang.




Malam pulak macam biasa, perkara wajib layan bunga api.. berbakul - bakul bawak bunga api untuk bagi budak - budak ni senyap.


 Seronokkan kalau beraya.. Alhamdulillah.. harapnya yang happy - happy je untuk masa akan datang jugak... before that.. tataplah wajah yours truly dengan my dear hubby beraya pulak.. siap berdialog "aik, lupa ke nak salam orang".. ehhee "sorry, lupa"..hahahhaa





Selamat Hari Raya Maaf Zahir dan Batin




3 welcoming comments:

yana said...

Musz..itulah..bila dah banyak sangat social pages..aku rasa dah jadi redundant pulak..banyak cerita2 yang eh..kat fb dah masuk..instagram dah..blog? pening jugak kan? apapun..meriah keluarga ko beraya musz..lepas ni..tunggu entry tahun ni pulak!

mikamusz said...

yana.. family ko pun apa kurangnya... anak je dah 6... confirm meriah bila ada anak + menantu + cucu nanti kan.. hhmmm jauhnya aku melalut..hahaha

Mama Zharfan said...

salam..tq sudi singgah kat my blog.
macbook tu me nak jual RM4k
TQ :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...