Followers

Monday, April 8, 2013

Confinement Lady


Dah pun menjangkau 36 weeks... Makin nervous gamaknya.. Mild contraction dah ada.. But most of the timecuma false alarm je... Last saturday cerita dengan my gynea, Dr Raja pasal mild contraction... Dia cakap kalau berterusan sehingga 2 jam datang je hospital. Tapi kalau after 1/2 hour dah takde, means belum lagi.. And terus dia siapkan admission letter mana tau kalau tengah malam nak kena admit..

Ok now masuk citer dalam pantang. Kali ni tak balik kampung so semua kena uruskan sendiri.. So merata jugak carik mak cik urut atau confinement lady, yang pasti aku takde specific sangat.... Tapi harapnya dapat yang ok. Habis semua blog aku terjah untuk dapatkan info. Ada yang aku SMS, ada yang aku call sendiri and ada yang aku dah jumpa berurut sekali.... So info kat bawah ni untuk rujukan aku akan datang... Mana tau kalau. Ak ada 2nd one..

1.Kak Sue Rawang (012-6543138) - jauh betul aku mencarik. Dah dia willing nak datang so aku panggil dia urut aku hari tu. since dah lama sangat tak berurut so dia urut agak kuat. For me kakau kuat ni ntahlah, ada org suka, ada org tak, tapi menahan sakit jugaklah. Dalam pakej dia semua dia buat termasuk tangas tapi harga dia ada lain - lain. Uut lain, tungku lain harga, masak lain harga and mandikan baby lain harga. Dia ada cakap dia boleh je siapkan apa-apa herba yang kita nak. Tapi memandangkan agak jauh untuk dia datang so aku KIV dulu.

2.Kak Ros Klang (011 - 21175106)  - yang ni kira tak jauh sangatlah. Urutan dia takdelah kuat sangat. Aku sampai nak tertido masa dia urut tu. kalau macam dia.. Urut tungku semua tu dia kira dalam rm100. Kalau nak mandi and urutkan baby dia charge rm10 sehari.

Untuk dedua kat atas ni dia mintak deposit supaya dia tak akan amik org lainlah.

3. Then my friend ada rekemankan kak Suzi (FB: Suzilawati Rusli Suzi). Akak ni memang guna set bersalin Tanamera. Tapi hari tu dia cakap jauh nak datang rumah aku sebab dia duduk area Keramat sana kot. Cuma tak pasti pulak sebab hari tu dia ada kata nak urut someone kat area rumah aku. Nanti tangok balik cemana.

4.Kak Nurul Puchong (019-6400450) -ni pun kawan aku rekemankan.... So far dia pun agak hot macam kak Suzi. Di sarankan korang tempah awal dengan dia. Seawal yang. Oleh sebab selalunya jadual dia orang penuh. Setakat yang aku tanya dia charge RM100 sehari untuk buat semua, urut, tungku, bengkung, pakaikan pilis/param, mandikan baby and etc. so aku rasa berbaloi jugaklah. Cuma now dia tengah kerjakan umrah dan akam bakal sampai sini masa aku minggu 39. Kalau aku tak bersalin lagi adalah kot jodoh dengan Kak Nurul ni.

5.kalau korang nak carik yang tinggal sekali, ada someone rekeman kan aku Kak Mimah ( 016 - 6976589). Dia akan buat semua benda. Kira syoklah berurut dan bertungku pagi petang. In case kalau budak meragam malam pun dia akan tolong jagakan sekali. Bestkan. Tapi base on org yang rekemankan kat aku dalam tempoh 14 hari dia bayar kakak ni RM 1900. Rasanya ok jugak sebab memang seharian dengan kita.

6. Then Kak Huzaimah (014 - 3286478)  - dia duduk area Klang jugak. Ni pun kawan aku rekemankan and ada aku jumpa dalam forum orang ramai suggest dia. Dia charge dalam RM 110-130 sehari tak termasuk tol and lain-lain rasanya. Dan kakak ni buat semua jugak termasuk siapkan air mandi and tangas.

So roughly boleh rasalahkan berapa kos nak jaga orang dalam pantang nowdays. Antara nak dengan tak nak je. Siapkan je duit. So mana satu yang aku amik pun dalam dilema jugak ni, sebab dah terlampau banyak pilihan. Bagusnya kalau ada orang decidekan terus..

Kalau korang ada nak suggest sapa-sapa pun ok jugak....

- Posted using Touch screen on iPad

11 welcoming comments:

Biqque said...

plan deliver kat hospital mana? doc raja ni hospital mana?

mikamusz said...

Dr Raja Juhaidah.. Hospital Columbia Asia Puchong

yana said...

amik yg no 4 musz!
kita dah tua..34..percayalah..berjaga mlm2 dah x larat!

mikamusz said...

wah yana.. hebatlah ko.. tulah tapi husband aku tu je yang kalau boleh segan pulak nak ada org luar.. huhuhu... kalau ada duduk rumah tu best jugakkan... bila aku sebut "kak Mimah tu macam ada magic hand, budak meragam dia tau nak calmkan baby tu" terus dia mcm takut pulak.. adoi ler...

mikamusz said...

Eh.. no 4 ke no 5?

yana said...

No 5 ...sbb dia dok ngan ko..tp hubby lak x selesa..no 4,pun ok..ko doa bnyk2.. Baby x jaga mlm sgt..sondpt ko rehat..

mikamusz said...

yelah Yana.. lain baby lain cara. Hope kali ni mintak - mintaklah ok.

iietamalek said...

Nak tanyer ok tak bersalin n checkup kat colombia puchong with dr raja ni? Kos bersalin mcm mane. Thank you

iietamalek said...

Saya ingat nak mencuba d colombia ni

mikamusz said...

iietamalek.. sorrylah lambat reply. rasanya awak pun dah bersalin kot ek... maafkan saya

Silvya said...

Hi I used Lillian recommended from Mediguide Moms , Chinese lady. More expensive than the Philipinos ones but she was good. I would recommend her though she cant keep going up and down the stairs cause quite old.But overall she knew her stuff. I contacted her through mediguide 0102322785

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...