Followers

Tuesday, September 13, 2011

MerdekaRaya - 2 Syawal

hallo semua...
wahhh syok sakan memasing berposing dengan baju raya yek..
pagi raya ke-2, dimulakan dengan acara sarapan pagi dengan nasi himpit, kuah kacang, dan jugak serunding daging, air kopi O je sbb itu je feveret laki I...


since my MIL ada bekalkan ayam masak merah.. mak aku terus je masak nasi tomato di raya ke-2.. lagipun kakak aku nak sampai dari Perak....
"alah.. angah tak payah risau kalau lambat sampai, sebab adik dah ada sini"
statement berani mati gitu...


owhh tak lupa jugak mendobi.. maklumlah duduk kampung takde washing machine ya.. so tradisional sajork.. lenguh akak ni ha.. maklumlah masih lagik belum sihat sepenuhnya.. sib baik laki I tinggi, boleh sangkut kat awning kat tepi dapur.. dengan harapan, keringlah hendaknya..


tengahari lelaju suruh dia orang makan dulu, pastu nak keluar ke, nak tido ke, hapa semua pun ok... selesai makan, siap aku buat plan ngan mak nak gi jalan.. mak aku ok je.. tapi ayah aku tak mo follow, coz nanti kalau kakak aku sampai, rumah kunci, kunci yang dia ada tu tak complete.. husband I siap pujuk...
"takpe pak, nanti kalau angah dah nak sampai, dia call, kita balik"
tapi dia tak mo gak.. mak aku dah bebel kat bakang baik punya... Darin dah sarung seluar... aku plak baru nak gosok baju... tetiba..


"mak, apak, ada orang datang, saya tak kenal"
aiyak, sib baik tak kuar lagik.. so teruskan dengan baju rasmi raya, iaitu t-shirt dengan seluar jeans... sambil membancuh air di dapur, potong lemang, potong ketupat, siapkan semua sebab orang datang kan... tapi tak ramai, mak = pak + anak 4 org, itupun dah besar..


sambil lepak kat dapur, nampak ada 1 kereta MyVi datang.. siapa pulak yek... sekali.. abang mak aku dengan anak menantunya serta cucu - cucunya.. Alhamdulillah.. ada hikmah jugak mak aku duk gaduh - gaduh ngan ayah aku tadik.. sekali ramai plak yang sampai... seronoknya bila ada orang datang... riuh lagik rumah ku ini... lagik lajulah aku kat dapur..


by the time mak sedara aku nak gerak, kakak aku pun sampai.. kira sempatlah dia jumpa...

time makan memang takde rule, asal ke dapur je ada makanan... sedap kan..


sekali lagik rancangan diteruskan iaitu gi beraya.. so cuma aku, mak aku, husband aku ngan Darin je gi beraya, then anak kakak aku ikut sorang... destinasi.. rumah mak sedara belah mak aku, 1 ayah, lain mak....


jalan sangat jam dari simpang Kampung Parit Istana ke Kampung Talang.. dekat 40 minit baru sampai tau...takpe, raya tatap raya... kononnya lepas ni ada lagik 2 bijik rumah nak diterjah... elok je lepas Maghrib, skali abang aku tepon, kawan dia nak datang rumah, nak jumpa mak aku sama... terpaksalah kami mintak diri dulu.. balik tu still jam lagik nak menuju ke seremban... tapi sampai jugaklah...


sampai rumah, siapkan juadah dulu orang nak datang beraya kan... we all lepak kat luar je.. dengan anak - anak buah, malam ni best, sebab ramai sikit, semua pun ada sebab ada agenda selepas tu..


bila tetami dah balik, barulah acara bermula.. main mercun KLCC dan mercun papan... banyak yang abang aku dah bakar masa nak malam raya tu coz ada lawan - lawan pulak dengan rumah orang sebelah... so malam tu cuma ada 3 mercun je yang best.. Darin takutlah pulak.. aiyak... memang Diva Pop-Pop jelah dia tu....


tido awal?? memang tidaklah.. dah 4 malam rasanya tido lebih pukul 12.. takpelah, layan jelah..


ooohhh, ada tragedi woo.. malam tu dalam pukul 1 lebih kot.. sekali dengar angin yang maha kuat, ribu kuat sangat, bergegar - gegar bumbung rumah.. aku plak takut, macam Taufan Irene pulak nak sampai ke Malaysia rasanya.. kuat ooo... duk terbayang mangsa ribut taufan tu, cemanalah dia org yek... terus tak boleh tido..

Insaf sekejap...

5 welcoming comments:

nooreen said...

muz,

bos aku ader gi beraya umah ko..gi menziarah raya abg ko muzamil..gambo yg pkai tudung kelabu tulah...

mikamusz said...

La... Iye ke, bukan dia org adik-beradik/ipar-duai ker????

mikamusz said...

Eh... Silap... Yg tudung kelabu tu bapak n maknya mmg kamceng ngan mak apak aku... Org masjid, tu pasal raya mesti terjah umah kitaorg... Bukan Faridah tu org Akaun/finance ke???

nooreen said...

muz,
faridah tu head of internal audit dept kt utusan...aku plak staff dia yg buat IT audit...

mikamusz said...

Ooooo like that ka... Now I know

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...