Followers

Wednesday, September 24, 2008

Kacau Dodol

Hari sabtu lepas aku kat Kuala Pilah, tolong mak aku kacau dodol.. memang selalu buat pun, kebetul bibik ada, so lagiklah semangat mak aku nak buat.. ada jugak org nak tolong kacau nanti.. lambat jugak we all start pagi tu coz kedai nak perah santan tu lambat plak bukak... so end up kul 9 lebihlah baru start..

mak aku kacau atas dapur gas je.. moden kan...
So first sekali, mak aku masukkan pati santan dr 17 biji kelapa kampung yang memang bebetul besar.. kelapa sendiri... so tu yang mak aku memang tak agak - agak nak letak kelapa banyak... digaul dengan 3 cupak pulut yang telah di'blend' menjadi halus seperti tepung pulut.. ada org memang guna tepung pulut yek.. mak aku blend sendiri.. 1 cupak = 3 1/2 put tin susu, kalau 3 cupak.. lu kiralah sendiri..

Ni bancuhan yang pertama sekali

masa campurkan adunan ni, api memang dah pasang, so janganlah besar sangat and kenalah sentiasa kacau supaya tak bergentel adunan pulut tadik tuh.. aku panggil tepung jelah yek sebab dah halus pun macam tepung.. so sambil kacau, mak aku tgklah bancuhan tu, mana yg bergentel cecepat dia hancurkan.. then masukkan airlah sebab santan tadik tu memang pati betul.. BTW, hasil dari perahan 17 biji kelapa we all dapat dalam 5.8kg santan..

Aku yang gigih menolong

air berapa baldi aku x sure, tp dalam 1 baldi lebih kot.. bukan masuk sekali harung.. sket - sketlah masukkan.. part ni aku x pandai agak lagik, mak aku jelah yg budget, tambah air lagik ke tak..

Ni hasil campuran gula melaka + gula pasir

Kacau.. jangan x kacau

bila sampai satu tahap yang bila kita kacau santan + tepung cam ada bunyi sket, dah startlah masukkan gula melaka/gula melaka/we all panggil gula anau... 5 turus gula anau semuanya.. and 2 kilo gula pasir... ni memang part yang last dah pun.. kacaulah sampai masak....

Anak aku pun nak join sekali

part yang paling aku tunggu ialah dodol cair.. we all panggil dodol ni 'penganan' atau realnya 'ponganan'.. slang nogori abislah... aku suka makan penganan cair, abg aku suka, anak abg aku pun suka.. amat sedap, tp nak amik yg cair tu pun bukan sebarang amik, adalah peringkat yang sesuainya baru boleh amik..

Tak sempat lagik tukar baju, dah kena tolong

Masa ni husband aku tengah kacau dodol

Mak continue, x mo kasik hangus..

ayah aku balik memang watu yg sesuai sekali, coz dah penganan dah start pekat dan lekat, kacau pun dah berat semacam.. dia sampai umah terus dia kena kacau.. husband aku pun try jugak, tp x jumpa teknik yang sesuai.. so 2 kali je kacau mak aku suh stop.. sebab takut hangit.. (takpe bie, lenkali yek..) so part yg last memang aku tak laratlah.. ayah aku jelah yg take over + bibik and mak aku....

Bibik yang berkerja keras

Teknik cedok, angkat, pusing

Lurutkan guna pelepah pisang yang disalai

Simpan dalam tupperware

akhirnya siaplah penganan yang we all buat ni.. 5 jam jugaklah nak kacaunya.. and teknik nak amik penganan masuk lam mangkuk atau tupperware, bukan cam cedok gulai.. ayah aku kena kaut dari bawah, angkat sudip tu and pusingkan sampai rata.. and mak aku akan lurutkan dodol tu tadik guna pelepah pisang yang telah disalai... dah siap semua.. bolehlah agih - agihkan pada sesapa yang anda suka... selamat makan sumer...

0 welcoming comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...